Cara Kemaskini Bantuan Prihatin Nasional Online (BPN 2020)


Sebelum baca cara kemaskini Bantuan Prihatin Nasional ini, sila buat semakan kelulusan BPN terlebih dahulu di bpn.hasil.gov.my untuk status LULUS.

Untuk kemaskini Bantuan Prihatian Nasional ini juga, anda juga perlu login BPN.

Jika laman web masih lagi tidak dapat diakses akibat terlalu ramai orang cuba mohon BPN dan masuk dalam satu-satu masa, sila tunggu sebelum mencuba sekali lagi.

Pastikan permohonan diterima dengan paparan Berjaya.

Jika segala-galanya berjalan lancar, sila semak kelulusan BPN dan rujuk tarikh bayaran BPN yang pertama iaitu dijangka akan dibayar mulai 6 April 2020.

PENTING

Ini bukan BUKAN SALURAN RASMI  untuk BPN.

1) Bagi pembayar cukai yang mempunyai status semakan TIADA REKOD, selepas selesai buat permohonan BPN, sila kemaskini maklumat peribadi melalui portal ezHASIL LHDN. Langkah untuk update ada di bawah.

2) Bagi penerima BSH sebelum ini yang mempunyai status semakan LULUS, selepas klik Papar Borang, tekan butang Kemaskini.

Sila hubungi Kementerian Kewangan Malaysia dan LHDN untuk mendapatkan penjelasan lanjut dan maklumat yang lebih tepat.

Sedikit mengenai BPN

Sebelum kami berkongsi maklumat lanjut tentang rayuan Bantuan Prihatin Nasional, izinkan kami memberikan sedikit informasi berkenaan bantuan ini.

Pada 27 Mac 2020, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan bahawa kerajaan Malaysia akan memberikan wang tunai dengan peruntukan hampir RM10 bilion, untuk pelbagai golongan termasuk bujang, B40, M40, pelajar IPT, pemandu Grab, pesara kerajaan, kakitangan awam dan lain-lain lagi.

Ini adalah bertujuan untuk bagi meringankan pendapatan rakyat yang terjejas dengan wabak Coronavirus COVID-19.

Sila luangkan masa untuk baca soalan lazim LHDN untuk lebih faham akan proses kemaskini BPN.

Cara kemaskini Bantuan Prihatin Nasional

Cara kemaskini Bantuan Prihatin Nasional

Apa yang anda mahu kemaskini?

Rata-rata, ini adalah antara masalah yang selalu dihadapi oleh sesiapa yang mahu kemaskini.

Nombor IC

  • Anda tersilap masukkan Nombor MyKad sendiri
  • Anda cuba mohon untuk orang lain seperti ayah, mak, abang, kakak dan adik beradik lain
  • Namun tersilap isi Nombor Kad Pengenalan mereka

Nombor telefon

  • Semasa mohon BSH dulu, nombor telefon anda lain
  • Kini, nombor telefon anda telah bertukar

Nombor akaun bank

  • Semasa mohon BSH dulu, anda guna bank lain dan nombor akaun bank juga lain
  • Kini, bank dan nombor akaun anda sudah berubah
  • Contohnya dulu guna Maybank, sekarang mahu guna CIMB
  • Antara lain, Maybank dulu semasa BSH sudah tidak aktif.
  • Dan anda mahu gunakan RHB pula
  • Mungkin juga, dulu anda pilih untuk ambil tunai di BSN
  • Sekarang, mahu duit BPN masuk ke dalam akaun terus

Status perkahwinan

  • Dulu status anda bujang, kini sudah berkahwin
  • Dulu berkahwin, kini sudah bercerai

Maklumat anak

  • Anda mahu kemaskini maklumat anak kerana sudah bertambah ahli keluarga
  • Juga mungkin ada pengurangan ahli keluaraga iaitu anak yang sudah meninggal dunia

Maklumat waris

  • Anda mahu kemaskini maklumat waris kerana nama waris yang diletakkan nama semasa permohonan BSH sudah meninggal dunia
  • Anda mahu letak nama waris yang lain

 

Siapa yang TIDAK BOLEH kemaskini #1?

Siapa yang boleh kemaskini dan siapa yang tidak boleh?

Jika anda termasuk dalam kriteria di bawah, anda tidak dibenarkan untuk kemaskini:

  • Anda golongan B40
  • Anda LULUS BPN sebab anda memang penerima BSH sebelum ini
  • Ini bermakna anda sebagai individu bujang atau sudah berkahwin, LULUS BPN berdasarkan rekod sebelum BSH ini
  • Untuk BPN kali ini, anda tidak perlu buat permohonan
  • Automatik LULUS
  • Jadi, maklumat diri anda seperti:
    • Nama
    • Nombor IC
    • Maklumat Pasangan
    • Maklumat Anak
    • Nombor Akaun Bank

TIDAK BOLEH dikemaskini.

Macam mana kalau akaun bank tidak aktif, atau tersalah masuk nombor akaun?

Ini khusus untuk anda yang lulus Bantuan Prihatin Nasional B40 berdasarkan rekod BSH.

Sekiranya pembayaran berstatus gagal kredit iaitu duit tidak dapat dimasukkan ke dalam akaun bank kerana tidak aktif atau nombor akaun tidak wujud akibat tersalah masuk, anda boleh membuat penunaian di mana-mana kaunter BSN setelah Nombor Siri dipaparkan di Portal BPN.

Sila simpan Nombor Siri baik-baik.

Sila hubungi pihak LHDN untuk maklumat lanjut.

 

Siapa yang TIDAK BOLEH kemaskini #2?

Jika anda termasuk dalam kriteria di bawah, anda tidak dibenarkan untuk kemaskini:

  • Anda kategori B40 dan M40
  • Anda baru berkahwin pada akhir tahun 2019
  • Ataupun baru berkahwin pada awal tahun 2020
  • Anda LULUS BPN kategori Bujang
  • Namun, pasangan anda berstatus TIADA REKOD atau TIDAK LAYAK

TIDAK BOLEH dikemaskini status perkahwinan dari kategori Bujang ke Berkahwin.

Anda dan pasangan (suami dan isteri) boleh membuat permohonan baru di bawah kategori Bujang. Anda tidak akan dikenakan tindakan undang-undang sekiranya memohon kategori Bujang, walaupun sudah berkahwin.

Siapa yang TIDAK BOLEH kemaskini #3?

Jika anda termasuk dalam kriteria di bawah, anda tidak dibenarkan untuk kemaskini:

  • Anda kategori B40 dan M40
  • Anda baru sahaja bercerai dengan pasangan
  • Anda LULUS BPN kategori Isi Rumah Berkahwin
  • Kelulusan yang dipaparkan di portal BPN adalah kekal
  • Ini kerana rekod tersebut adalah berdasarkan rekod terkini yang terdapat di dalam pangkalan data BSH dan percukaian LHDN

TIDAK BOLEH dikemaskini status perkahwinan dari Berkahwin ke Bujang.

 

Siapa yang BOLEH kemaskini?

Jika anda termasuk dalam kriteria di bawah, and dibenarkan untuk kemaskini:

  • Anda golongan M40
  • Anda LULUS BPN sebab anda mohon BPN sebab status TIADA REKOD
  • Anda bukan penerima BSH sebelum ini
  • Anda tidak pernah menerima BSH
  • Ini bermakna anda sebagai individu bujang atau sudah berkahwin, LULUS BPN bukan berdasarkan rekod sebelum BSH ini
  • Tetapi, anda LULUS BPN berdasarkan rekod percukaian sebab anda pembayar cukai pendapatan
  • Jadi, maklumat diri anda BOLEH dikemaskini melalui aplikasi ezHASIL iaitu e-Kemaskini
  • Sila rujuk panduan di bawah untuk kemaskini
  • Jika masih tidak jelas, sila hubungi pihak LHDN untuk maklumat lanjut.

Macam mana kalau akaun bank tidak aktif, atau tersalah masuk nombor akaun?

Ini khusus untuk anda yang lulus Bantuan Prihatin Nasional M40 berdasarkan rekod percukaian LHDN.

Semua pembayaran akan dilakukan secara pengkreditan ke akaun bank, iaitu bank-in terus ke dalam akaun bank. Tidak ada penunaian di mana-mana kaunter BSN.

Sekiranya pembayaran berstatus gagal kredit iaitu duit tidak dapat dimasukkan ke dalam akaun bank kerana tidak aktif atau nombor akaun tidak wujud akibat tersalah masuk, anda perlu membuat kemaskini maklumat akaun bank melalui aplikasi ezHASiL iaitu e-Kemaskini.

Sila hubungi pihak LHDN untuk maklumat lanjut.

 

Kemaskini Bantuan Prihatin Nasional TIADA REKOD (Pembayar cukai)

Seperti sedia maklum, jika status semakan anda ialah TIADA REKOD:

  • Anda seorang pembayar cukai pendapatan
  • Anda pernah bayar cukai pendapatan pada LHDN
  • Anda perlu buat permohonan baru BPN.

Walau bagaimanapun, sebagai seorang pembayar cukai, dalam permohonan baru BPN tidak akan ruangan untuk meletakkan nombor akaun bank bagi menerima bantuan BPN.

Sila ikuti langkah berikut untuk kemaskini BPN:

  1. Sila layari laman web rasmi ezHASIL LHDN: https://ez.hasil.gov.my
  2. Di bahagian Log Masuk, masukkan No Rujukan iaitu Nombor Pengenalan diri
  3. Nombor Pengenalan bukan MyKad sahaja. Ia termasuk juga:
    • Nombor Kad Pengenalan Baru
    • Nombor Pasport
    • Nombor Tentera
    • Nombor Polist
  4. Klik Hantar
  5. Akan keluar satu paparan Frasa Keselamatan Frasa Keselamatan di bawah adalah kawalan keselamatan untuk memastikan anda log masuk ke laman ezHASiL yang sebenar. Sila pastikan Frasa Keselamatan yang dipaparkan adalah betul sebelum teruskan. Jika tidak, jangan masukkan kata laluan anda.”
  6. Pastikan Frasa Keselamatan adalah sama seperti yang didaftarkan sebelum ini.
  7. Jika sama, masukkan Kata Laluan anda
  8. Klik Teruskan
  9. Di bahagian menu atas, klik Profil
  10. Semak Maklumat Asas anda seperti:
    • Nama
    • No Rujukan
    • No Cukai Pendapatan
    • Alamat
    • No Telefon
    • No Telefon Bimbit
    • Alamat Emel
  11. Tidak perlu buat apa-apa di bahagian Sijil Digital Individu. Pastikan status sijil Sah sahaja.
  12. Klik e-Kemaskini Profil Diri untuk kemaskini Bantuan Prihatin Nasional
  13. Akan keluar mesej “Sila tutup fungsi pop-up blocker di pelayar Internet anda”
  14. Tekan Close
  15. Matikan fungsi pop-up blocker di pelayar Internet anda seperti Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari dan lain-lain. Sila buat carian di Google. Contohnya jika guna Chrome, cari “how to turn of pop-up blocker in Chrome”.
  16. Anda akan dibawa ke satu paparan yang baru
  17. Sila kemaskini semua maklumat yang berkaitan seperti:
    • Nama
    • No Rujukan
    • No Cukai Pendapatan
    • Alamat
    • No Telefon
    • No Telefon Bimbit
    • Alamat Emel
    • Bank
    • No Akaun Bank
  18. Klik Hantar
  19. Proses kemaskini anda kini sudah selesai

 

Kemaskini Bantuan Prihatin Nasional LULUS (Penerima BSH) #1

Seperti sedia maklum, jika status semakan anda ialah LULUS:

  • Anda juga layak sebagai penerima Bantuan Sara Hidup
  • Anda pernah menerima Bantuan Sara Hidup
  • Anda tidak perlu buat permohonan baru BPN.

Ikut langkah di bawah untuk buat proses Kemaskini.

  1. Untuk melihat paparan maklumat yang lebih terperinci, anda perlu Log Masuk BPN
  2. Sekali lagi, sila layari laman web rasmi untuk semak BPN di sini: https://bpn.hasil.gov.my
  3. Klik Log Masuk pada bahagian Menu
  4. Masukkan Nombor Mykad anda
  5. Anda akan dipaparkan dengan paparan Kunci Keselamatan
  6. Jika paparan ini adalah sama seperti yang didaftarkan dahulu, sila klik Ya
  7. Jika paparan ini tidak sama dengan apa yang didaftarkan dahulu, klik Tidak
  8. Ini adalah penting sebagai satu langkah keselamatan agar tidak maklumat anda tidak diceroboh
  9. Masukkan Kata Laluan yang telah didaftarkan sebelum ini
  10. Klik Log Masuk Bantuan Prihatin Nasional
  11. Jika semuanya baik, anda akan dapat Log Masuk ke dalam sistem
  12. Klik butang Papar Borang untuk melihat dan menyemak maklumat terperinci yang telah didaftarkan
  13. Anda akan dapat lihat:
    • Nama
    • No MyKad
    • Status Permohonan
    • Jumlah Keseluruhan BPN
    • Maklumat Pendapatan
  14. Selepas Papar Borang, tekan butang Kemaskini.
  15. Jika ada maklumat Bantuan Prihatin Nasional yang sudah berubah, kami sarankan anda buat kemaskini.
  16. Maklumat tersebut termasuk:
    • Status Perkahwinan (dari status bujang ke sudah berkahwin)
    • Nombor Telefon
    • Nombor Akaun Bank
  17. Jika masih tidak jelas, sila hubungi Kementerian Kewangan Malaysia dan LHDN.

 

Cara kemaskini BPN LULUS (Penerima BSH) #2

Perkongsian ini adalah dari komen pembaca Rakyat Prihatin.

Pemohon perlu kemaskini maklumat pada laman web https://bpn.hasil.gov.my
Cara-cara:

  1. Isi Nombor Kad Pengenalan
  2. Klik butang Rayuan
  3. Isi maklumat terbaru
  4. Kemudian e-mel kepada [email protected] dan [email protected]

Maklumkan tentang status terkini anda.

Buat cepat-cepat sebab semakan dan tapisan dibuat secara berperingkat. Nanti lambat takut tercicir atau tak sempat.

Ini hanyalah salah satu alternatif untuk kemaskini BPN.

 

Kalau tak dapat kemaskini akaun bank, boleh dapat bayaran BPN?

Jangan risau sangat.

Seperti apa yang dikongsikan tentang cara kemaskini Bantuan Prihatin Nasional di atas, jika bayaran BPN tidak dapat dimasukkan ke dalam akaun bank yang diberi; iaitu status gagal kredit; anda masih boleh ambil duit secara tunai di Bank Simpanan Nasional (BSN).

Sila baca dan fahamkan cara pembayaran BPN.

 

Pembayaran Bantuan Prihatin Nasional (Penerima BSH B40)

Berikut ialah kaedah pembayaran BPN bagi golongan B40, iaitu penerima Bantuan Sara Hidup (BSH) sebelum ini.

  1. Bayaran BPN terus masuk ke dalam akaun bank
    Hanya jika pemohon ada memberikan maklumat nombor akaun bank
  2. Bayaran BPN secara tunai di Bank Simpanan Nasional (BSN)
    Hanya jika status bayaran adalah gagal kredit, iaitu duit tidak dapat dimasukkan ke dalam akaun bank akibat akaun yang tidak aktif, atau nombor akaun yang salah dan tidak wujud
  3. Bayaran BPN secara tunai di Bank Simpanan Nasional (BSN)
    Hanya jika pemohon tidak ada akaun bank langsung

Pembayaran Bantuan Prihatin Nasional (Pembayar Cukai M40)

Berikut ialah kaedah pembayaran BPN bagi golongan B40, iaitu pembayar cukai pendapatan sebelum ini.

  1. Bayaran BPN terus masuk ke dalam akaun bank individu bujang
    Hanya jika pemohon ada kemaskini dan kemukakan Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP) terkini. Untuk individu bujang sahaja.
  2. Bayaran BPN terus masuk ke dalam akaun bank ketua rumah
    Hanya jika pemohon ada kemaskini dan kemukakan Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP) terkini. Untuk yang sudah berkahwin sahaja.
  3. Bayaran BPN terus masuk ke dalam akaun bank pembayar cukai
    Jika pemohon kemukakan Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP) dengan taksiran bersama, bayaran akan dimasukkan ke dalam akaun bank atas nama pembayar cukai pendapatan yang ditaksir. Untuk yang sudah berkahwin sahaja.

 

Ringkasan kemaskini BPN

Kemaskini BPN LHDN

Grafik di atas adalah dari ciapan Twitter LHDN.

Dimaklumkan bahawa semua maklumat boleh dikemaskini KECUALI profil diri iaitu:

  • Nama
  • Jantina
  • Umur

Walau bagaimanapun, kemaskini ini hanya boleh dilakukan oleh pemohonan sahaja bagi kes berikut:

  • Belum berstatus LULUS
  • Bermakna status sebelum ini TIDAK LULUS
  • Status TIADA REKOD
  • Bermakna ini adalah permohonan baru
  • Dan kes yang ditolak iaitu TIDAK LAYAK

Maklumat yang boleh dikemaskini ialah:

  • Maklumat pemohon
  • Maklumat pasangan
  • Maklumat anak

 

Hubungi Kementerian Kewangan Malaysia

Cara kemaskini Bantuan Prihatin Nasional sudah dikongsikan di atas.

Walau bagaimanapun, jika anda masih khuatir dan perlukan penjelasan lanjut demi maklumat yang lebih sahih, sila hubungi nombor telefon di bawah.

Nombor telefon

  • 03-8882 9089
  • 03-8882 9087
  • 03-8882 9191
  • 03-8882 4565
  • 03-8882 4566

Waktu operasi Bantuan Prihatin Nasional oleh MOF adalah dari 9 pagi – 5 petang

Ahad – Jumaat

 

Email

Waktu operasi 24 jam

 

Telegram

 

Hubungi Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia

Nombor telefon

  • 1-800-882-747
  • 03-8911 1000

Waktu operasi Bantuan Prihatin Nasional oleh LHDN adalah dari 9 pagi – 5 petang

Ahad – Jumaat

 

Akhir kalam

Cara kemaskini BPN

Perlu beringat, proses permohonan, semakan dan kemaskini adalah antara pemohon dan juga kerajaan.

Tidak ada orang tengah yang terlibat dalam urusan ini.

Jangan berikan maklumat diri kepada scammer seperti ID Pengguna, Kata Laluan, Nombor Telefon, Nombor MyKad dan lain-lain lagi.

Harap kita semua  dapat terus bersabar dalam proses permohonan BPN ini.

Semua perkongsian cara kemaskini Bantuan Prihatin Nasional ini dapat memudahkan lagi kerja anda.

Semoga bermanfaat.

Carian dari Google:

  • kemaskini bpn
  • kemaskini maklumat bpn
  • cara kemaskini bpn
  • kemaskini bpn 2020
  • Kemas kini bpn
  • bpn kemaskini maklumat
  • kemaskini permohonan bpn
  • kemaskini bantuan prihatin
  • borang kemas kini maklumat permohonan bantuan prihatin
  • berapa lama BPN dalam proses

149 thoughts on “Cara Kemaskini Bantuan Prihatin Nasional Online (BPN 2020)”

  1. boleh bantu saya cara2 untuk kemaskini bpn macam mana.. sebab saya tak jumpa butang untuk kemas kini atau sewaktu dengannya..

    Reply
    • Saya mun yik wong… 780330145959…account.6469462705…….saya belum lagi ada masuk ke akaun bank pubilc bank…… Lhdn sms lagi..

      Reply
    • Saya mun yik wong… 780330145959…account.6469462705…….saya belum lagi ada masuk ke akaun bank pubilc bank…… Lhdn sms lagi.. ..bpn….

      Reply
  2. Saya dah klik papar borang tu sebab nak kemaskini status daripada bujang kepada berkahwin tapi tak boleh buat apa pun? Takde button untuk kemaskini..

    Reply
    • saya pun sama jugak…msh status bujang..husband apply bpn xdpt2, cek2 status saya berjaya dpt rm500 yg utk bujang punya. mcm mana nk tukar status ni yer?

      Reply
    • <Saya sudah berdaftar dgn lhdn pada tahun 2018 krn saya mmbayar cukai selepas saya pencen tentera. Tapi bila saya check status bpn saya tiada. Setelah isi borang baru status saya jadi camner ya? Setelah 2 hari sya check blik ada kluar kemaskini borang plak..

      Reply
  3. Jangan bagi maklumat kepada scammer yang banyak menjelma menjadi pihak LHDN kata untuk tolong kemaskini sedangkan nombor LHDN sendiri dah tertera pada website LHDN. Berhati-hatilah semua, sekarang mudah sangat nak tipu penerima BPN & BSH sebab kerajaan sangat lembab menguruskan situasi ini. Saya bukan menyalahkan kerajaan sepenuhnya, tapi tindakan seperti ini akan menyebabkan banyak informasi² rakyat akan terbongkar sebab kerajaan lambat sangat buat kerja. Server BPN & BSH lembab, seharusnya menaiktaraf semua keperluan sebelum memaklumkan kepada rakyat.

    Reply
  4. Macam mna mau kemaskini BPN ya sebab number account yg sy dftarkan tidak bile guna sudah. So skg ni mau ganti no account yg baru.

    Reply
    • Berapa hari dah sy cuba semua wen LHDN tapi tak boleh kemaskini.ada yg bleh kemaskini tapi dekat ic tak bleh klik heran😅 call bz manjang..
      Sy nak masuk no tel baru & no akaun.sblum ni cash kt BSN.Dekat maklumat sy no lama jadi cmna saya nak tahu info pasal bantuan saya walau sy cek telah lulus.kn dorang hntar msj kt kita.

      Reply
  5. Mcm mana nk kemaskini bpn ye…sebab acc bank dan no telefon yg didaftarkan msa bsh dahulu tidak digunakan lagi… Harap dpt membantu….

    Reply
      • Saya ada masalah login lhdn, saya tahu saya tidak lupa kata laluan saya,tetapi bila saya masui id pengguna saya , dia suruh saya isi SG IATIU NO CUKAI RUJUKAN SG/OG ,LEPAS MASUK DAN KATA LALUAN , TIDAK BERJAYA, lepas saya biar tekan lupa kata laluan, juga suruh saya isi no.cukai sg/og , lepas itu kelau SIJI DIGITAL TIDAK WUJUD. SUDAH BANYAK TAHUN SAYA LOGIN BUT TAHUN INI MACAM MASAALAH PULA. TOLONG HELP ME HOW TO SETTLE THIS CASE

        Reply
  6. Siapa yang ade register LHDN bole kemaskini kt e-kemaskini maklumat di ez.hasil.gov.my. Kahwin kr no account ke no tel ke semua kt situ

    Reply
  7. sy dh habis belajar dan sudah bekerja lebih setahun, tapi tidak lulus atas akta 48 pemohon masih belajar,

    Reply
  8. kindly please help me…for me lulus but my account i have to change…please advise me to revise my account number.

    Reply
  9. Sya nak buat semakan maklumat perkahwinan sya blm cerai lgi cuma sya dgn tunang tiada duduk bersama kita berdua berasingan
    Kita kahwin hri 10/08/2017 Ni adalah hri kahwin sya bkn hri bercerai di maklumat dah tersilap maklumat kahwin

    Reply
  10. Sama jugak sampai skang tak dapat kemaskini. Alasan tidak lulus sebab pemohon seorang pelajar tapi saya dah lama tamat pengajian. Malam tadi dapat kemaskini rayuan tapi bila log balik hari ni tengok profil masih guna profil lama.

    Reply
  11. Blog ni cakap macam nak bagi solution utk kemaskini. Sekali kat hujung tu dia pun berharap ada cara utk kemaskini.

    Reply
  12. macamane saya nk kemaskini maklumat terkini,,,
    byk maklumat dalam permohonan BSH terdahulu silap dan tak betul..

    Reply
    • Saya nak update no. ic isteri yg salah….br je daftar pd 04.04.2020..tpying error…xdpt nk kemaskini…huhhh

      Reply
    • Sya pun ada mslh yg sma… Sya slh masukkan ic no adik sya… Sya buat permohonan utk dia… Mcm mna nak kemaskini erk… Bila buat permohonan baru… Xble maklumat pasangan da ada dlm rekod…😭 ble bantu sya..

      Reply
    • Saya pun sama …tersalah type no ic…kemaskini x boleh..sampai skrg tergantung status lulus atau x..dah lh wktu pkp ni memerlukan duit..sy call lhdn pun x de org angkat

      Reply
  13. Saya nak update no. ic isteri yg salah….br je daftar pd 04.04.2020..tpying error…xdpt nk kemaskini…huhhh

    Reply
  14. Saya nak update no. ic isteri yg salah….br je buat permohonan pd 04.04.2020..tpying error la…nk bt mcm mn ye…xdpt nk kemaskini…huhh🤔
    Dulu brim dpt…bsh pulak xdpt…🙁
    Moga2 bpn ni dpt la…😬

    Reply
  15. Saya tersalah masuk num acc kawan adoii mcm ne nak kemaskini ni .. kesian kawan takut dia ķena cop scammer pulak .. tlong lah bantuuu

    Reply
  16. hi..saya tersalah masuk no.ic…tp permohonan bpn dah diluluskan…sya cuba untuk mendaftar kali ke 2 tp nama pasangan dah diguna untuk permohonan yg pertama td..so tak dpt nak masuk data pasangan untuk kedua kali…any idea to resolve this issue..

    Reply
    • Me too, sya pun ada mslh yg sma… Call lhdn xbjawab 😭 ada org yg lebih tau… Rasanya utk kemaskini no akaun da ble… Da ada butang kemaskini… Just xble btulkan no ic shja..

      Reply
  17. Bagaimana nak buat kemaskini, nak update status Khawin n alamat… Susahnya…. X ada button kemaskini… Pls assist me

    Reply
  18. hi..saya tersalah masuk no.ic…tp permohonan bpn dah diluluskan…sya cuba untuk mendaftar kali ke 2 tp nama pasangan dah diguna untuk permohonan yg pertama td..so tak dpt nak masuk data pasangan untuk kedua kali…any idea to resolve this issue..

    Reply
  19. Nape bila cek sy punya dia tulis ‘tak layak’ sedangkan gaji br rm2500 je.. reason kt situ duplikasi permohonan.. BSH pun xpenah dpt.. nak buat permohonan baru xdpt

    Reply
  20. Mahu tanya macam mana mau kemaskini saya dan suami sudah cerai saya mau buat permohonan tapi nama saya dan anak anak masih ada dalam tanggungan bekas suami..

    Reply
  21. hi..saya tersalah masuk no.ic…tp permohonan bpn dah diluluskan…sya cuba untuk mendaftar kali ke 2 tp nama pasangan dah diguna untuk permohonan yg pertama td..so tak dpt nak masuk data pasangan untuk kedua kali…any idea to resolve this issue..

    Reply
  22. X boleh update..update Kat ezhasil ke? Tapi dah try xde rekod katanyer? Ke kena dftar dulu baru boleh update? Mohon Penjelasan mcm mana nk update

    Reply
  23. Tak boleh pun asyik kata takda rekod bila daftar bpn pulak katanya permohonan tidak berjaya dihantar kenapa ya

    Reply
  24. Macam mana saya nak bagi email dan no fon baru saya.sebab masa dulu saya pakai email lain dan no fon lain.email dan no fon itu saya dah lupa.sekarang saya nak kemaskini email dan no fon.untuk dapat kan kata laluan.saya lupa kata laluan dulu.

    Reply
  25. Suami hanya dapat 800 sedangkan x pernah dapat apa2 bantuan.automitik semak hanya dapat 800 .sedangkan sudah berkahwin 17tahun.apa cetak tu.

    Reply
  26. Me too, sya pun ada mslh yg sma… Call lhdn xbjawab 😭 ada org yg lebih tau… Rasanya utk kemaskini no akaun da ble… Da ada butang kemaskini… Just xble btulkan no ic shja..

    Reply
  27. Mcm mn nak kemaskini…semua maklumat dah berubah..dulu bujang skrg dah kahwin..no tel dah tukar lama..no akaun pun tak ada dlm maklumat

    Reply
  28. hi..saya pun masalah sama permohonan diterima. tp ada butang kemaskini permohonan..sebelum ni xde..ad apa2 masalah ke tu..

    Reply
    • Saya pun , dan saya dapati jika tersilap isi nombor akaun duit tak masuk ke akaun nak kemaskini tak boleh apakah ini sebenarnya ?

      Reply
  29. Saya dah luluskah atau tidak.saya ada Check tapi tunjuk keputusan kelulusan maklumat ape tu aku tak faham .tak mai mesej pun tolong bagi tahú pls..

    Reply
  30. macam mana nak kemaskini tarikh kahwin, dan no kad pengenalan isteri saya…. saya dapat tanda seru dekat tarikh kahwin dan no kad pengenalan isteri saya… saya dah semak semua betul.. tapi sampai sekarang permohonan saya tidak lulus

    Reply
  31. mohon bantuan.. sy dpt msj duit bpn da dikreditkan dlm acc .. acc tu dulu sy guna masa dpt brim.. da check online banking duit bpn mmg da masuk..masalah saya skrg.. acc tu da lama tak guna dan baru perasan status acc sudah inactive.. skrg tak dpt nk transfer ke acc lain.. mcm mana saya nk update no acc baru untuk bpn fasa 2 nanti… sy tak jmpa kat mana untuk update no acc..

    Reply
  32. Dah banyak Kali mencuba tetapi masih gagal untuk mengdaftar no akaun Saya,mungkin line terlalu sibuk.Ada kah cara lain yg lebih mudah.Disini Saya Serta kan nama bank Dan no akaun Saya.
    Zuhaimi Bin Ismail
    Cimb bhd:
    Akaun baru: 7046445490
    Terima kasih.

    Reply
  33. Macam mana saya nak kemaskini maklumat waris, saya buatkan bpn untuk kawan saya. Saya nak tukar nama waris sebab ada kesilapan.

    Reply
  34. Sebelum ni saya menggunakan Akaun CIMB tapi Akaun tersebut telah ditutup..bagaimana saya nk kemaskini Akaun Baru saya bagi memastikan bantuan BSH/BPN masuk ke Akaun Baru saya?

    Reply
  35. macam mana saya nak kemaskini sebab no akaun bank saya yang lama tak pakai lagi…lagi pun saya punya BPN saya cek..sebab saya sudah ada keluarga…dia bagi setatus bujang..

    Reply
  36. Haritu ckp baucer sekarang suruh kemaskini number account tapi dah pergi tempat e hasil minta no pin cukai pulak yang takde ni pin cukai macam mana pulak tak kan nak tunggu sampai cuti habis tolong lah Jagan buat macam.nie semua orang susah Saya sampai kena keluar dari rumah sebab tak bayar duit sewa Jagan buat macam NIE kesian dengan anak anak kami nak tinggal mana nak makan apa kerja PON takde

    Reply
  37. akaun bank yang brim dulu lama dah dah tak boleh pakai.
    saya dah pergi bsn tapi polis kata tunggu nombor siri i tengok takde pun nombor siri sampai sekarang. ruamh kemaskini pun takde. ezhasil pun tanya no pin ??? apa no pin ni ??? lagi pun saya keje part time dah lah takde gaji kalau tak keje ??
    tolong la jawab macam mana nak tukar nombor akaun ???

    Reply
  38. Assalamualaikum…Saya Sapare Bin Sani Fon. Nombor0183775688.Saya tidak bekerja pada Bulan 10.2019.Bpn yg perlu saya dapat ketegori B40 Rm1600.Akan tetapi setelah menyemak Status Bpn jumlah yang saya perolehi adalah Rm1000. Utk isi rumah yang di perolehi adalah Rm2200 pada keadaan sekarang…Rm2200 adalah basic Isteri Saya sahaja yang bekerja…Sy mohon bagi pihak Tuan dapat la membantu saya di dalam keadaan Pkp ini.Tanggungan yg saya sara seramai 3 Org…mohon jasa baik Tuan…Terima Kasih…

    Reply
  39. 15 APRIL 2020

    LIM KEK CHEW (NO. K.P.: 480618045477),
    NO. D-3-18, ASTANA SQUARE,
    JALAN DAYA UTAMA,
    TAMAN DAYA 52100, KEPONG,
    KUALA LUMPUR.

    Bantuan Prihatin Nasional,
    Ibu Pejabat BPN,
    Kementerian Kewangan,
    Putrajaya.

    Lim Kem Chew Sudah Berkahwin Dan Silap Dapat Bantuan Prihatin Nasional Bujang Bagi Golongan Keluarga

    Tuan,

    Sukacita dimaklumkan bahawa saya ingin membuat aduan berkenaan Bantuan Prihatin Nasional salah beri bantuan kepada Lim Kem Chew hanya RM 800 bagi golongan bujang. Lim Kem Chew sudah berkahwin dengan isteri Soh Yoke Ying (No. K.P.: 511214-71-5066) ada surat Pendaftaran Perkahwinan dan sepatutnya mendapat bantuan Prihatin Nasional RM 1,600 bagi golongan keluarga. Lim Kem Chew dan isteri berkelayakan Darjah 6 Cina. Lim Kem Chew dan isteri tidak tahu membaca dan menulis bahasa Melayu. Lim Kem Chew suruh orang tolong isikan borang BR1M dan borang BSH dan suruh orang tolong hantarkan borang BR1M dan BSH ke Lembaga Hasil Dalam Negeri. Lim Kem Chew sudah berumur 72 tahun adalah wargamas dan isteri beliau bernama Soh Yoke Ying berumur 69 tahun adalah wargamas. Lim Kem Chew dan isteri Soh Yoke Ying sudah lama tidak bekerja dan mereka tiada anak. Lim Kem Chew dan isteri tiada rumah dan tiada harta serta tiada pendapatan. Rumah kediaman adalah sewa. Hanya Lim Kem Chew membuat permohonan BSH. Isteri Lim Kem Chew tiada buat permohonan BSH. Harap pihak Bantuan Prihatin Nasional akan menukar bantuan kewangan kepada Lim Kem Chew RM 1,600 bagi golongan keluarga. BPN tolong batalkan bantuan RM 800 golongan bujang bagi Lim Kem Chew. Kesilapan dan kesalahan bantuan BPN bagi Lim Kem Chew dapat diperbetulkan. BPN akan masuk ke dalam akaun CIMB Bank Lim Kem Chew dan nombor akaun CIMB Bank ialah 7001837653 sebanyak RM 1,600. Sila bantu dua wargamas yang tidak bekerja, tiada anak, tiada pendapatan, sewa rumah dan hidup kemiskinan.
    Saya berharap pihak yang menerima aduan saya dapat membetulkan kesalahan atau kesilapan. Sekian dimaklumkan. Terima kasih

    Yang benar,

    ………………………..
    (LIM KEM CHEW )

    Reply
  40. 15 APRIL 2020

    LIM KEK CHEW (NO. K.P.: 480618045477),
    NO. D-3-18, ASTANA SQUARE,
    JALAN DAYA UTAMA,
    TAMAN DAYA 52100, KEPONG,
    KUALA LUMPUR.

    Bantuan Prihatin Nasional,
    Ibu Pejabat BPN,
    Kementerian Kewangan,
    Putrajaya.

    Lim Kem Chew Sudah Berkahwin Dan Silap Dapat Bantuan Prihatin Nasional Bujang Bagi Golongan Keluarga

    Tuan,

    Sukacita dimaklumkan bahawa saya ingin membuat aduan berkenaan Bantuan Prihatin Nasional salah beri bantuan kepada Lim Kem Chew hanya RM 800 bagi golongan bujang. Lim Kem Chew sudah berkahwin dengan isteri Soh Yoke Ying (No. K.P.: 511214-71-5066) ada surat Pendaftaran Perkahwinan dan sepatutnya mendapat bantuan Prihatin Nasional RM 1,600 bagi golongan keluarga. Lim Kem Chew dan isteri berkelayakan Darjah 6 Cina. Lim Kem Chew dan isteri tidak tahu membaca dan menulis bahasa Melayu. Lim Kem Chew suruh orang tolong isikan borang BR1M dan borang BSH dan suruh orang tolong hantarkan borang BR1M dan BSH ke Lembaga Hasil Dalam Negeri. Lim Kem Chew sudah berumur 72 tahun adalah wargamas dan isteri beliau bernama Soh Yoke Ying berumur 69 tahun adalah wargamas. Lim Kem Chew dan isteri Soh Yoke Ying sudah lama tidak bekerja dan mereka tiada anak. Lim Kem Chew dan isteri tiada rumah dan tiada harta serta tiada pendapatan. Rumah kediaman adalah sewa. Hanya Lim Kem Chew membuat permohonan BSH. Isteri Lim Kem Chew tiada buat permohonan BSH. Harap pihak Bantuan Prihatin Nasional akan menukar bantuan kewangan kepada Lim Kem Chew RM 1,600 bagi golongan keluarga. BPN tolong batalkan bantuan RM 800 golongan bujang bagi Lim Kem Chew. Kesilapan dan kesalahan bantuan BPN bagi Lim Kem Chew dapat diperbetulkan. BPN akan masuk ke dalam akaun CIMB Bank Lim Kem Chew dan nombor akaun CIMB Bank ialah 7001837653 sebanyak RM 1,600. Lim Kem Chew adalah wargamas keluarga yang tidak bekerja. Sila bantu dua wargamas yang tidak bekerja, tiada anak, tiada pendapatan, sewa rumah dan hidup kemiskinan. Saya sertakan Kad Pengenalan Fotostat suami isteri, surat Pendaftaran Kahwin dan Borang Permohonan BR1M 2014 untuk tindakan BPN dengan segera. Lim Kem Chew hanya ada satu rekod simpanan Borang Permohonan BR1M tahun 2014 dan slip penerimaan Borang BR1M Lembaga Hasil Dalam Negeri.
    Saya berharap pihak yang menerima aduan saya dapat membetulkan kesalahan atau kesilapan. Sekian dimaklumkan. Terima kasih

    Yang benar,

    ………………………..
    (LIM KEM CHEW )

    Reply
  41. Lim Kem Chew Sudah Berkahwin Dan Silap Dapat Bantuan Prihatin Nasional Bujang Bagi Golongan Keluarga

    Tuan,

    Sukacita dimaklumkan bahawa saya ingin membuat aduan berkenaan Bantuan Prihatin Nasional salah beri bantuan kepada Lim Kem Chew hanya RM 800 bagi golongan bujang. Lim Kem Chew sudah berkahwin dengan isteri Soh Yoke Ying (No. K.P.: 511214-71-5066) ada surat Pendaftaran Perkahwinan dan sepatutnya mendapat bantuan Prihatin Nasional RM 1,600 bagi golongan keluarga. Lim Kem Chew dan isteri berkelayakan Darjah 6 Cina. Lim Kem Chew dan isteri tidak tahu membaca dan menulis bahasa Melayu. Lim Kem Chew suruh orang tolong isikan borang BR1M dan borang BSH dan suruh orang tolong hantarkan borang BR1M dan BSH ke Lembaga Hasil Dalam Negeri. Lim Kem Chew sudah berumur 72 tahun adalah wargamas dan isteri beliau bernama Soh Yoke Ying berumur 69 tahun adalah wargamas. Lim Kem Chew dan isteri Soh Yoke Ying sudah lama tidak bekerja dan mereka tiada anak. Lim Kem Chew dan isteri tiada rumah dan tiada harta serta tiada pendapatan. Rumah kediaman adalah sewa. Hanya Lim Kem Chew membuat permohonan BSH. Isteri Lim Kem Chew tiada buat permohonan BSH. Harap pihak Bantuan Prihatin Nasional akan menukar bantuan kewangan kepada Lim Kem Chew RM 1,600 bagi golongan keluarga. BPN tolong batalkan bantuan RM 800 golongan bujang bagi Lim Kem Chew. Kesilapan dan kesalahan bantuan BPN bagi Lim Kem Chew dapat diperbetulkan. BPN akan masuk ke dalam akaun CIMB Bank Lim Kem Chew dan nombor akaun CIMB Bank ialah 7001837653 sebanyak RM 1,600. Sila bantu dua wargamas yang tidak bekerja, tiada anak, tiada pendapatan, sewa rumah dan hidup kemiskinan.
    Saya berharap pihak yang menerima aduan saya dapat membetulkan kesalahan atau kesilapan. Sekian dimaklumkan. Terima kasih

    Reply
  42. saya telah membuat permohonan baru bpn,umur saya 54 tahun.saya dah lama bercerai dan mempunyai seorang anak dan memang tidak tinggal dengan saya sekarang.jadi saya didalam kategori duda.setelah permohonan dibuat,saya kembali dan semak dengan mengunakan kad pengenalan saya dan saya dapati ia tertera permohonan bpn saya telah diterima.jadi saya pun telah biarkan begitu saja.
    adakah saya perlu tunggu sehingga bantuan diberikan atau saya harus atau tidak harus mencipta kata kunci keselamatan/kata laluan serta menjawap 5 soalan lazim dan sebagainya? sila berikan penjelasan .masih dalam kemusykilan,terima kasih.

    Reply
  43. bagaimana saya kemas kini account no? tolong bantu tuan.
    nama saya simon jaya chandran. Hand phone 01155091571

    Reply
  44. Salam..saya hidup poligami..saya ada mohon tapi tidak lulus sb suami saya dpt..saya boleh buat rayuan tak untuk fasa ke 2 ni..daya ada ank kecik 4 org..dan ada bby

    Reply
  45. saya punya lulus… ada siap tulis rm500 lgi to.. tpi smpai skrg xde tulis maklumat bayaran… bujang punya

    Reply

Leave a Comment