Semakan Daftar Pemilih Tambahan Disember 2022 Kini Dibuka


Pada hari ini, Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Ikmalrudin Ishak, mengumumkan bahawa Daftar Pemilih Tambahan Bulan Disember Tahun 2022 (DPT BLN12/2022) telah dibuka untuk semakan. Daftar ini akan diberi akses selama 30 hari, bermula dari hari ini hingga 15 Februari 2023.

Dalam kenyataannya, Ikmalrudin menjelaskan bahawa DPT BLN12/2022 mengandungi 39,489 nama warganegara yang berumur 18 tahun ke atas yang didaftarkan secara automatik sebagai pemilih baru.

Selain itu, terdapat juga 13,759 pemilih berdaftar yang bertukar bahagian pilihan raya dan 2,029 orang pemilih yang bertukar status atau kategori pengundi.

Ikmalrudin juga menyatakan bahawa SPR menyediakan lima cara untuk semakan daftar pemilih, termasuk melalui portal SPR di pautan https://www.spr.gov.my atau https://mysprsemak.spr.gov.my, portal rasmi Pejabat-Pejabat Pilihan Raya Negeri di pautan http://ppn.spr.gov.my dan aplikasi dalam talian di pautan https://myspr.spr.gov.my dan aplikasi mudah alih MySPR Semak.

Warganegara juga boleh menghubungi hotline SPR di talian 03-8892 7218 untuk mendapatkan bantuan.

SPR menyeru kepada warganegara yang berumur 18 tahun ke atas pada tempoh 1 hingga 31 Disember 2022, serta pemilih berdaftar yang telah memohon pertukaran bahagian pilihan raya atau pertukaran status untuk menyemak nama mereka dalam daftar pemilih tersebut.

Sekiranya mereka mendapati nama tidak disenaraikan dalam daftar, mereka boleh membuat tuntutan dengan mengisi Borang C melalui aplikasi dalam talian di pautan https://myspr.spr.gov.my atau hadir ke Pejabat Pilihan Raya Negeri yang berkenaan.

Pemilih berdaftar di sesuatu bahagian pilihan raya yang membuat semakan dan berhasrat membuat bantahan ke atas kemasukan nama pemilih, boleh membuat pertukaran ke bahagian pilihan rayanya dengan mengisi Borang D melalui aplikasi dalam talian di pautan https://myspr.spr.gov.my atau hadir ke Pejabat Pilihan Raya Negeri yang berkenaan.

Borang C dan D juga boleh dimuat turun dari portal Pejabat-Pejabat Pilihan Raya Negeri di pautan http://ppn.spr.gov.my dan hendaklah dikemukakan kepada Pengarah Pilihan Raya Negeri yang berkenaan untuk membuat serahan dan membayar fi bantahan pada waktu pejabat pada mana-mana hari bekerja sepanjang tempoh semakan tersebut.

Secara keseluruhannya, SPR menegaskan pentingnya warganegara untuk menyemak nama mereka dalam Daftar Pemilih Tambahan Bulan Disember Tahun 2022 (DPT BLN12/2022) dan membuat tuntutan jika diperlukan. Ini akan memastikan bahawa semua warganegara yang berhak akan dapat mengundi pada pilihan raya yang akan datang.

SPR juga menyediakan pelbagai cara untuk memudahkan proses semakan, termasuk melalui portal dan aplikasi dalam talian serta hubungan telefon.

Sumber: Sinar Harian

Leave a Comment