Bantuan Duit Segera 2022 (Yang Urgent, Terdesak Perlukan Wang)


Jika ada tersepit sekarang ini dan mahukan cash, sila baca cara dapatkan bantuan duit segera atau buat pinjaman wang seperti di bawah ini. Nama syarikat atau mana-mana agensi yang menyediakan pinjaman segera sengaja tidak disebut di dalam artikel ini bagi mengelak kemungkinan implikasi perundangan.

Pinjaman duit segera

Cara buat pinjaman duit segera adalah antara frasa yang sering mendapat perhatian hampir semua orang. Ini kerana hampir semua orang memerlukan dana segera, lebih-lebih lagi dalam waktu kecemasan.

Keperluan tidak dijangka yang muncul tiba-tiba boleh menyebabkan simpanan, jika pun ada, tidak cukup untuk kes terdesak sama ada untuk urusan sendiri atau keluarga.

Dalam kes beginilah, jika ada cara-cara yang munasabah, seseorang mungkin perlu mengambil keputusan membuat pinjaman segera. Pinjaman itu, jika boleh, ialah dalam masa kurang 24 jam bagi menyelesaikan kekusutan kewangan yang dihadapi.

Soalnya, adakah ruang dan peluang untuk kita mendapatkan pinjaman segera dalam tempoh mungkin kurang daripada 24 jam?

Artikel ini akan menyenaraikan beberapa kemungkinan dan cara-cara selamat untuk seseorang memperolehi pinjaman segera.

Cara dapatkan bantuan duit segera

Berikut ialah antara cara-cara yang ada bagi seseorang untuk mendapatkan bantuan atau pinjaman kewangan dalam masa segera bagi mengatasi ‘kecemasan kewangan’ yang terlalu mendesak.

Cara-cara berkenaan boleh dibahagikan kepada dua cara, iaitu cara bukan institusi dan cara institusi.

Cara bukan institusi ialah mendapatkan pinjaman segera dari ahli keluarga, sahabat dan ‘along’, manakala cara institusi mendapatkan bantuan kewangan dari institusi kewangan, bank atau syarikat pemberi pinjaman berlesen

Bantuan duit segera bukan institusi

#1 Jangan pinjam along

Daripada cara-cara di atas, artikel ini akan mengabaikan dua cara tertentu, iaitu membuat pinjaman dari ‘along’ dan syarikat kewangan berlesen kerana cara-cara ini belum tentu selamat, tidak bijak dan mungkin memudaratkan dalam jangka sederhana dan jangka panjang.

Sesiapa sahaja tidak patut terpedaya dengan istilah ‘berlesen’. Anda perlu berhati-hati dan mengelak melakukan pinjaman seperti ini.

Along, misalnya, sudah banyak pengalaman pahit dilalui peminjam seperti dilaporkan di pelbagai media. Justeru, jangan terlalu mudah dan cepat membuat pinjaman dengan along.

Biasanya ada beberapa elemen buruk daripada pinjaman dengan along, termasuklah kadar faedah terlalu tinggi. Justeru, elakkan pinjaman along segera!

#2 Buat pinjaman duit segera dari keluarga dan kawan

Seperti dinyatakan di atas, cara bukan institusi ialah mendapatkan pinjaman segera dari ahli keluarga dan sahabat, tetapi tidak kepada along.

Sudah tentu, walaupun keluarga atau sahabat, biasanya mereka hanya sanggup memberikan anda pinjaman kewangan jika percaya anda mampu dan jujur untuk membayar balik pinjaman terbabit.

Biasanya pinjaman dengan keluarga atau sahabat tidak akan membabitkan amaun terlalu besar berbanding pinjaman dengan institusi.

Dan, perlu diingatkan bahawa meminjam dengan keluarga dan sahabat juga ada risiko. Antara risikonya ialah perhubungan dengan keluarga atau sahabat mungkin akan rosak jika anda gagal menunaikan janji melunaskan semula hutang berkenaan dalam tempoh dijanjikan.

Satu lagi risiko jika membuat pinjaman dengan bukan institusi, iaitu keluarga dan sahabat, ialah pemberi pinjaman mungkin akan “mengejar” anda lebih awal, tidak seperti tempoh yang dijanjikan.

Ini kerana biasanya tempoh bayaran balik seperti dijanjikan bukan dalam bentuk bertulis, iaitu hanya persefahaman secara lisan.

Ini sangat berbeza jika anda meminjam dengan institusi kerana institusi biasanya hanya menuntut bayaran semula daripada peminjam mengikut tempoh yang sudah dipersetujui dan disebut di dalam perjanjian bertulis.

 

Pinjaman wang segera institusi

Antara pinjaman institusi seperti bank dan syarikat tertentu ialah dalam bentuk kad kredit atau pinjaman kewangan. Pinjaman segera yang sah ini mestilah dari institusi yang sah di sisi undang-undang.

#1 Pinjaman duit segera melalui kad kredit

Biasanya kad kredit, terutama jika tidak membabitkan amaun terlalu besar, adalah antara pilihan terbaik yang ada untuk mengatasi keperluan kewangan seseorang dalam tempoh terdesak.

Bagaimanapun, sudah tentu bank atau institusi kewangan yang menawarkan kemudahan kad kredit ini mengenakan sedikit caj.

Dan, jika rekod bayaran balik anda bagus, bank atau institusi kewangan berkenaan mungkin bersedia menawarkan anda sejumlah pinjaman segera untuk amaun lebih tinggi berbanding amaun kad kredit jika anda membuat permohonan.

#2 Pinjaman duit segera 24 jam dari bank

Anda juga berpeluang mendapatkan pinjaman kewangan daripada bank-bank tempatan yang menawarkan pinjaman lulus segera dalam tempoh 24 jam.

Jika syarat mencukupi, anda mungkin berpeluang memperolehi amaun pinjaman segera dari bank-bank ini sehinga mencecah RM150,000. Apa yang anda perlukan buat ialah mengunjungi cawangan bank berdekatan untuk bertanya dan memohon.

Sebelum itu, ada baiknya anda membaca maklumat terperinci di laman web bank-bank berkenaan untuk maklumat awal.

Akhir kalam

Jika kena dengan cara-caranya dan syarat-syaratnya, anda berpeluang keluar dari kemelut kewangan dengan mendapatkan pinjaman duit segera sama ada dari bukan institusi atau institusi berkaitan.

Jika anda seorang individu yang tersepit dalam kancah kewangan dan hanya cuma perlukan pinjaman RM500, ketepikan dulu. Cubalah berhubung dengan AKPK. Mereka boleh bantu anda melangsaikan hutang-hutang, bukannya memberikan pinjaman.

Jika anda seorang peniaga dan perlu bantuan kewangan segera, elakkanlah dari berhubungan dengan peminjam wang yang tidak berdaftar. Boleh mohon pinjaman perniagaan MARA yang prosesnya mungkin sukar dan panjang, tetapi berbaloi.

Semoga bermanfaat.

190 thoughts on “Bantuan Duit Segera 2022 (Yang Urgent, Terdesak Perlukan Wang)”

  1. Assalamualaikum
    Saya Mohon nk pinjam sebanyak 2k sahaja
    Kalau ada yang sudi membantu
    Alhamdulillah saya akan bayar balik dalam tempoh tahun ini juga InshaAllah
    Dengan nama Allah saya bejanji dan bersumpah saya akan bayar Semua
    Moga ada yang sudi membantu 🤲

  2. Assalamualaikum saya terdesak perlukan rm3000 untuk selesai hutang ah long….boleh x sesiapa bantu saya bunga akan naik lagi klu saya makin lambat bayar apa yang harus saya lakukan mohon bantuannya siapa2

  3. Assalamualaikum..saya mohon jasa baik..sesiapa yg terbaca post saya ni..saya ingin minta bantuan pinjamkan saya rm3000 untuk menjamin suami saya di mahkamah kerana kes aniaya..saya kini hamil 5 bulan dan ank2 masih kecil2..jika tidak boleh jamin..suami mungkin dipenjarakan selama 5 tahun..dan saya tidak bekerja..hanya harap suami sahaja..

  4. Tolong dulu saya terdesak rumah saya terbakar nenek Sya masuk hospital tlong pinjam kn Sya biar 3000 sje Sya nk mnta tolong Sya pinjm bkn nk mnta duit ..nnty Sya masuk kerja Sya bayar balik… Ini no whatsapp saya 0136021597

  5. Haiii selamat petang.. Sya perlu bantuan.. Dlm rm3000 sebab terjebak dengn pinjaman duit dekat ahlong.. Makin hari makin tinggi cas nya… Mohon jasa baik kamu org

  6. Tolong saya terdesak ni rumah sewa belum bayar lagi +air dan bil api.nanti saya kerja saya bayar balik ,tolong pinjamkan saya 3k ,ni nombor whatsapp saya 01137376453

  7. salam saya memerlukan wang rm500 utk dipinjam..saya akan bayar bulanan..tlg pm sy siapa yg sudi membantu 01172773385

  8. Memerlukan bntuan kewangan RM900 utk unfreeze second saving account,sesiapa yg baik hati nk bntu sy cuma bleh byr blik RM230 je sebulan(4x)di bwh ini adalah nombor sy
    0172139477
    Syahril
    Kuli Kerajaan je
    Kementerian Pembangunan Wanita,Keluarga Dan Masyarakat

  9. Perlukan duit tak bergaji sudah 3 bulan… Bank dh melalak minta payment. Keperluan harian pun dah tak de duit..

    Buntu… Ada ke mana2 bantuan yg bole apply..

  10. Salam.. Maaf… Sy sgt memerlukan bntn kewangan pd msa ini. Ada yg sudi bantu sy kh? Sy memerlukan bntn sebyk Rm7000 utk membiayai yrn adik sy yg akan menymbg pengajiannya ke Universiti serta blnja persklhn buat anak2 sy yg lain serta keperluan utk membeli kelgkpn utk membaik pulih tmpt tggl kmi yg tlh usang. Jika ada kurg percayai dgn kenyataan sy blh lh dtg sdri ke rmh di mna tmpt kmi sekeluarga tggl dan blh melht sdri bagaimana keadaan rmh yg kmi tmpti itu. Sy mempunyai 9 org anak yg di bwh tggn sy. 7 org drpd mereka adlh anak kndg sy manakala 2 org lgi adlh anak2 adik2 sy yg sy jga sekli serta ibu bapa sy yg tlh tua jga tggl bersama di sni krna sy hya menmpg tggl di rmh org tua sy krna blm ada kemampuan lgi utk memlki kediaman sdri serta keadaan kehdpn kmi mmg ssh bknnya sekdr ingin memhn simpati atau ingin mengambil kesmptn sj. Hrp ada yg sudi dan ikhlas utk menghlrkn bntn semampu yg kalian dpt membantu pun sy sdh bersykr serta alhamdulillah.. Jika seblknya maafkn sy jika sy tlh menyshkn anda smua kerna itu bknlh niat sy selain hya demi anak2 dan org tua sy sj. Trma ksh.
    Almt:Miri Sarawak
    No Hp:01136180887
    🙏🙏🙏

  11. Sy memerlukan bntn kewangan segera sebyk Rm7000 @ Rm10000. Ada yg dpt bantu ke? Maaf.. 🙏 Trma ksh. 😢

  12. Sy memerlukan duit skrg utk buat ic sy hilang.. Sy nk kerja perlukan ic.. Sy xde duit nk buat.. Suami di penjara.. Sy perlu menggong 4 org ank yg masih kecil

  13. Tolong sya ,sya ingin melawan ibu dan ayah sya di rumah sakit
    Pimjam kn sya 300 sahaja
    No wssp,,0167046914

    Sya mohon sggt² dengan encik semua

  14. assalammualaikum.. sy memerlukan pinjaman sebanyak 3k.. kalau ada spe2 bole tolong ws 01121018486
    cara pembayaran kita deal tepi nak mcm mne.. sbb saya struggle nk bayar tunggakan

  15. Boleh bagi pinjaman Rm 3000, saya janji akan bayar balik, siapa yang boleh tolong saya, saya perlu untuk ni bulan sahaja, bulan seterusnya saya akan berusaha usaha bayar hutang saya, saya cuma pekerja swasta bergaji 1200 sebulan , saya harap ada yang boleh tolong saya sekarang, untuk memperbaiki rumah orang tua saya di kampung,dah hampir roboh, harap ada yang boleh tolong saya

  16. Salam maaf kepada semua, saya perlukan wang untuk ini bukan sahaja sebanyak 3000 ringgit, untuk perbaiki rumah orang tua saya di kampung yang hampir roboh,gaji saya tidak mampu, cuma Rm 1200 bersih perbualan, itupun cuma mampu bagi belanja makan dengan ibu bapa saya , tolong bantu saya saya orang miskin yang perlukan bantuan, saya akan berusaha bayaran balik dalam jangka 6 bulan, ini nombor telefon saya,01112660526,
    No IC, 800525126227
    Harry bin Radin
    BSN
    1211841100038324

  17. Hello, Selamat petang. Saya sangat memerlukan bantuan sekarang ini, saya memerlukan duit sebanyak RM250 untuk keperluan anak-anak Dan modal jualan saya. Harap ada yang sudi membantu.🙏 Boleh hubungi @ Whatsapp saya di no : 01173105482. Terima kasih.

  18. Selamat pagi.saya nak bantuan sekarang ini,saya memerlukan duit sebanyak RM300.00 sahaja.
    Nama:NANTHAKUMAR A/L SARAVANAN
    IC no:001223-10-0557
    Phone no:0138614926

  19. Assalamualaikum saya nak minta tolong dgn hamba2 yg baik sudi menolong saya meminjam duit dgn Rm2000 hari ini saya tidak ada siapa2 yg boleh bantu saya saya kena bayar yuran hospital saudara saya harap siapa2 nak bantu boleh WhatsApp saya 0175915422 saya akan bayar bulanan untuk sesiapa yg sudi tolong saya Terima kasih 🙏🙏🙏

  20. Assalamulaikum saya memerlukan duit segera untuk settle kan hutang dan Keperluan rumah dalam rm2000 harap dapat membantu sebab saya dah buntu mana nak cari duit…pls 0123525843

  21. salam, saya nak meminjam hanya 1500 dan janji akan membayar semula untuk 3 bulan akan datang bermula bulan 11. saya terdesak sangat dan harap ada insan yang pemurah dapat membantu saya.

    011-5412 8238

  22. Tolong saya terdesak ni rumah sewa belum bayar lagi +air dan bil api.nanti saya kerja saya bayar balik ,tolong pinjamkan saya 2k ,ni nombor whatsapp saya 01127119384

  23. Hi..ada yg sudi bantu saje pinjaman rm3000 tanpa bayar pendahuluan sy memerlukan dalam kadar segera bulanan sy mmpu 300 ke bawh klau sudi bantu boleh pm sy.

  24. Saya minta tolong ..tolong pinjamkan saya duit 2000 untuk selesaikan hutang ahlong ..saya pinjam bukan minta ..yang sudi tolong saya tolong whatsapp saya 01126662062 saya mohon.

  25. Assalamualaikum saya memerlukan pinjaman sebanyak rm3000 untuk buat pembayaran isteri saya yng bru bersalin . Isteri saya bukan warga negara dan kami belum lagi ada surat nikah dan kos nya agak tinggi jadi saya memohon pinjaman ini .

  26. Saya sarankan boleh cuma buat pinjaman melalui Go Pinjam Touch N Go..untuk yang bekerja sahaja.Berapa yang berjaya diluluskan terpulang pada dokumen korang..Pinjaman under CIMB ..Nanti kalau dah lulus,Bayar tepat waktu atau sebelum itu saja pesanan saya.Bank2 lain saya tak tahu sangat.Saya buat dah buat pinjaman kali ke 2..xde mslah selagi bayar tepat waktu..bayaran paling lama 12 bulan..Semoga membantu..Teruskan lah untuk menjadi orang baik.Berkat itu ada..

  27. Asalam saye mintk bantuan dari sesiapa saja saya akan bayar balik saye hanya ingin rm500 saya akan bayar balik boleh whatsp sye 0169828994

Leave a Comment