Cara Semakan BPN Fasa Kedua (Status Pembayaran Mei 2020)


Bagi sesiapa yang telah selamat terima pembayaran Bantuan Prihatin Nasional Fasa 1, duitnya sudah habis dibelanjakan atau masih ada berbaki lagi? Jangan bimbang, kami tidak perlukan jawapan anda. Sekadar ingin maklumkan, bagi sesiapa yang sudah kehabisan wang BPN yang diberikan dalam Fasa 1, kini anda boleh buat semakan BPN Fasa Kedua pula.

Semakan BPN Fasa Kedua

Semakan BPN Fasa 2

Berikut ialah langkah atau cara untuk buat semakan BPN Fasa Kedua yang akan mula diagihkan pada 4 Mei 2020.

  1. Layari portal rasmi BPN di sini: https://bpn.hasil.gov.my/SemakanStatusBPN.aspx
  2. Ini adalah pautan terus, tanpa perlu ke laman utama BPN
  3. Selepas klik, anda akan berada di bahagian Semakan Status
  4. Masukkan Nombor Kad Pengenalan atau Nombor MyKad
  5. Pastikan tidak ada sempang atau dash (-)
  6. Contohnya, jika Nombor Kad Pengenalan anda ialah 801111-11-5555, sila masukkan 801111115555
  7. Tekan butang Cari
  8. Jika anda adalah penerima BPN, anda anda dapat lihat paparan berikut:
  • Maklumat Permohonan
  • Status Permohonan
  • Status Rayuan (sekiranya ada buat permohonan rayuan)
  • Status Pembayaran

 

Status semakan Permohonan Baru dan Rayuan BPN Fasa Kedua

Semakan Keputusan BPN 2020

Anda boleh mula buat semakan BPN Permohonan Baru dan Rayuan bermula 9 Mei 2020.

Walau bagaimanapun, akan ada beberapa status semakan yang kadang-kadang, pemohon agak pening dan tidak tahu apa maksudnya.

Izinkan kami terangkan beberapa status seperti status Dalam Proses, Permohonan Diterima dan Tidak Layak dalam satu penerangan yang ringkas.

Jemput baca maksud status BPN Dalam Proses dan lain-lain.

 

Semakan BPN Fasa Kedua Bujang / Berkahwin

Tidak kisah apa status anda, samada bujang atau berkahwin, cara semakan tetap menggunakan sistem yang sama. Sila rujuk tarikh bayaran untuk mengetahui bila duit bantuan akan masuk ke dalam akaun bank.

 

Bayaran BPN Fasa Kedua bila masuk?

Bayaran BPN Fasa 2 akan bermula secara berperingkat. Ia akan bermula dengan BSN dan seterusnya ke bank-bank yang lain

Untuk Fasa Kedua ini:

  • Tarikh Pembayaran B40 : 4 – 13 Mei 2020 (Bujang & Berkahwin)
  • Tarikh Pembayaran M40 : 13 – 15 Mei 2020 (Bujang & Berkahwin)
  • Tarikh Pembayaran Permohonan Baru dan Rayuan : 15 – 20 Mei 2020 (Bujang & Berkahwin)

Untuk makluman anda, pembayaran BPN bagi Permohonan Baru dan Rayuan akan dibayar sekaligus mulai 15 hingga 20 Mei 2020 seperti yang ditunjukkan pada jadual pembayaran di atas.

 

Semakan BPN Fasa Kedua status Dalam Proses

Merujuk kepada hantaran MyGCC pada 21 April 2020 di Facebook, sekiranya status permohonan baru bertukar status kepada Dalam Proses, ini bermakna permohonan anda sedang dalam proses semakan kelayakan oleh LHDN.

Selepas selesai proses semakan kaelayakan, barulah anda boleh buat semakan untuk mengetahui keputusan samada anda Lulus atau Gagal.

 

Semakan No Baucer BPN Fasa Kedua

Mungkin ada antara anda yang mempunyai sedikit masalah duit BPN Fasa 2 belum masuk. Ini disebabkan oleh akaun bank yang tidak lagi aktif, ataupun tersilap mengisi nombor akaun semasa permohonan.

Jadi, bayaran BPN untuk bujang atau berkahwin tidak boleh dikreditkan ke dalam akaun bank.

Jadi, bagaimana mahu buat semakan no baucer BPN untuk ambil secara tunai di Bank Simpanan Nasional (BSN)?

Jemput baca perkongsian kami tentang cara macam mana untuk buat semakan no baucar BPN.

 

Berapa jumlah duit BPN yang bakal diterima?

Seperti yang dimaklumkan sebelum ini, ada empat kategori penerima bagi BPN 2020. Sila lihat penerangan di bawah untuk memastikan kategori anda.

 

Kategori #1: Golongan B40 yang sudah berkeluarga, pendapatan isi rumah RM4,000 dan ke bawah

Bagi golongan B40 yang sudah berkeluarga dengan pendapatan isi rumah RM4,000 dan ke bawah, jumlah bantuan BPN Fasa 2 pada bulan Mei ialah RM600

Anda sudah diberikan duit BPN sebanyak RM1,000 dalam pembayaran Fasa 1.

Ini menjadikan jumlah keseluruhan bantuan bagi golongan B40 yang sudah berkeluarga dengan pendapatan isi rumah RM4,000 dan ke bawah ini ialah RM1,600.

Cara pembayaran BPN adalah secara terus ke dalam akaun bank yang berdaftar di bawah Bantuan Sara Hidup (BSH).

 

Kategori #2: Golongan B40 bujang, gaji RM2,000 dan ke bawah

Bagi golongan B40 bujang dengan gaji RM2,000 dan ke bawah, jumlah bantuan BPN Fasa 2 pada bulan Mei ialah RM300.

Anda sudah diberikan duit BPN sebanyak RM500 dalam pembayaran Fasa 1.

Ini menjadikan jumlah keseluruhan bantuan bagi golongan B40 bujang yang bergaji RM2,000 dan ke bawah ini ialah RM1,600.

Cara pembayaran BPN adalah secara terus ke dalam akaun bank yang berdaftar di bawah Bantuan Sara Hidup (BSH).

 

Kategori #3: Golongan M40 yang sudah berkeluarga, pendapatan isi rumah RM4,001 hingga RM8,000

Bagi golongan M40 yang sudah berkeluarga dengan pendapatan isi rumah RM4,001 hingga RM8,000 pula, jumlah bantuan BPN Fasa 2 pada bulan Mei ialah RM500

Anda sudah menerima duit BPN sebanyak RM500 dalam pembayaran Fasa 1.

Ini menjadikan jumlah keseluruhan bantuan bagi golongan M40 yang sudah berkeluarga dengan pendapatan isi rumah RM4,001 hingga RM8,000 ini ialah RM1,000.

Untuk cara pembayaran BPN pula, amaun akan dimasukkan secara terus ke dalam akaun bank yang didaftarkan dengan LHDN

 

Kategori #4: Golongan M40 bujang, gaji RM2,001 hingga RM4,000

Bagi golongan M40 bujang dengan gaji RM2,001 hingga RM4,000, jumlah bantuan BPN Fasa 2 pada bulan Mei ialah RM250.

Anda sudah menerima duit BPN sebanyak RM250 dalam pembayaran Fasa 1.

Ini menjadikan jumlah keseluruhan bantuan bagi golongan M40 bujang yang bergaji RM2,001 hingga RM4,000 ini ialah RM500.

Untuk cara pembayaran BPN pula, amaun akan dimasukkan secara terus ke dalam akaun bank yang didaftarkan dengan LHDN

 

Tarikh pembayaran BPN

Menurut laporan Sinar Harian, pembayaran dan semakan BPN Fasa 2 ini akan bermula pada hari Isnin, 4 Mei 2020. Tarikh ini diumumkan oleh Menteri Kewangan Malaysia, Tengku Zafrul bin Tengku Abdul Aziz.

Seperti pembayaran Fasa 1 pada April 2020 tempohari, pembayaran ini akan dilakukan secara berperingkat bermula dengan Bank Simpanan Nasional. Golongan B40 berkeluarga yang akan didahulukan.

Bayaran akan bermula secara berperingkat ke bank-bank yang lain

Untuk Fasa 2 ini:

  • Tarikh Pembayaran B40 : 4 – 13 Mei 2020
  • Tarikh Pembayaran M40 : 13 – 15 Mei 2020
  • Tarikh Pembayaran Permohonan Rayuan dan Baru : 15 – 20 Mei 2020

 

Bantuan untuk semakan BPN

Maklumat mengenai semakan BPN Fasa 2 sudah dikongsikan di atas.

Namun, jika anda masih musykil dan perlukan penjelasan lanjut untuk maklumat yang lebih sahih, sila hubungi nombor telefon di bawah.

Nombor telefon Kementerian Kewangan Malaysia

  • 03-8882 9089
  • 03-8882 9087
  • 03-8882 9191
  • 03-8882 4565
  • 03-8882 4566

Waktu operasi Bantuan Prihatin Nasional oleh MOF adalah dari 9 pagi – 5 petang

Ahad – Jumaat

 

Email Kementerian Kewangan Malaysia

Waktu operasi 24 jam

 

Telegram Kementerian Kewangan Malaysia

Nombor telefon Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia

  • 1-800-882-747
  • 03-8911 1000

Waktu operasi LHDN adalah dari 9 pagi – 5 petang

Ahad – Jumaat

 

Semoga maklumat ringkas mengenai semakan BPN ini dapat membantu anda dan memberikan anda info yang berguna.

 

Akhir kalam

Semakan Bantuan Prihatin Nasional Fasa 2 2020

Diharapkan agar perkongsian mengenai semakan BPN Fasa 2 dapat melegakan hati anda yang asyik tertanya-tanya “Bila duit BPN nak masuk?”

Sabar.

Tarikh pembayaran sudah diberikan. Hanya perlu buat semakan dan tunggu duit masuk sahaja.

Semoga bermanfaat.

Carian dari Google:

  • bayaran bpn fasa 2 bujang dah masuk belum

71 thoughts on “Cara Semakan BPN Fasa Kedua (Status Pembayaran Mei 2020)”

      • Sama dengan saya . Tunggu tunggu tak masuk pon . Akk saya lulus dari fasa 1 sampai skrang tak masuk . Sbnarnya bg ke tak bpn dkat kami yg tak dapat lagi .

        Reply
        • Sama. Lulus dari fasa 1 tapi sampai sekarang duitnya x masuk. Sya gagal kredit sebab no acc salah letak. Da call lhdn tapi dorang cakap kena tunggu pihak lhdn hantar no siri untuk tebus tunai dekat bsn. Masalah nye da nak sebulan tapi x dihantarnye no siri

          Reply
  1. Sy sudah membuat kemaskini no Akaun utk pembayaran BPN..tetapi berstatus GAGAL KREDIT(Fasa1).. bank RHB ttp no akaun Maybank..
    Sy mggunakan Akaun Maybank..dan telah pun dikemaskini secara dlm talian..
    No siri BPN utk yg Gagal Kredit pun sy x dapat lagi..Bagaimana pula utk pembayaran BPN fasa 2 adakah masih berstatus GAGAL KREDIT?
    Mohon pencerahan.
    Terima kasih.

    Reply
  2. Saya penerima bpn fasa satu.rm1,000.dan mengikut kelulusan adalah rm1,600
    Baru2ni chek untuk yg fasa dua dia kata tk layak pulak mana ni.apa yg patut saya buat .

    Reply
    • samalah tp ni fasa ketiga dh status kredit gagal . tunggu no baucer xdpt lagi ni macam mana? anybody knows? ke kena tunggu je ?

      Reply
  3. Bpn fasa1 dpt rm1000 buat semakan ada no voucer skrg bpn fasa2 buat semakan msh mcm fasa1 kenapa ?

    Reply
  4. B40 yg belen lagi 300 bila nk masuk ke dlam akaun my bank x taw..fedap naik semak dh duk p cek kt bank 3,4,5 kali haram x masuk2 lagi pun.. Chair kuih teaw btoi la

    Reply
  5. Saya dah tahu lulus tetapi tak Dtp log masuk krna lupa kata laluan.saya nak tahu Bpn.saya dihtr melalui surat ke atau Tug panggilan

    Reply
  6. Salam 1 malaysia.kenapa saya punya bpn b40 belum dapat..satatus pun dari mula saya mohon sampai sekarang masih lagi dalam proses saya buat permohonan baru..harap pihak tuan luluskan permohonan saya..sebab saya seorang perniaga yang terjejas covic 19..sampai sekarang duit bantuan apa pun saya tak dapat.saya mempunyai 2orang anak’. Seorang masih lagi minum susu dan pakai pempers.saya mintak tolong sagat2 sebab saya tak ada sumber pendapatan lain ataupun duit simpanan.saya harap bpnb40 saya lulus.kalau Lulu Shukur kepada Allah.. Aamiin.

    Reply
  7. Saya telah apply secara online pemohonan BPN bulan lepas tapi sampai ke harini 6 mei masih berstatus dalam proses

    Reply
  8. Fasa 1 yang masih dalam status itu bila nak lulus?? Fasa 2 pun dah nak masuk tapi kami masih lagi tunggu fasa 1 untuk lulus sejak 4 april 2020. Bila ia akan lulus dan wangnya akan di credit? Sekali masuk 1600 atau ada tarikh lain dan fasa lain??

    Reply
  9. Salam. Sy msh blm menerima bayaran. Bila check tiada dlm rekod. Oleh kerana sblm ini prnh menerima text drpd lhdn agar tidak perlu memohon kerana maklumat sdh lengkap dan tidak lg perlu memohon. Bila ke bsn pula rekod ada tetapi proses pembayaran msh blm ada.Apa tindakan yg perlu sy lakukan?

    Reply
  10. Assalamualaikum,
    Saya penerima bpn fasa satu.rm1,000 saya sdh terima dan mengikut kelulusan adalah rm1,600
    Baru2ni chek untuk yg fasa kedua (dia kata tk layak kerana pemohon/pasangan mempunyai syarikat berdasarkan data agensi),sedangkan saya dah bercerai thun 2015 dan semua dokumen serta sijil cerai saya dah lampirkan di pejabat lhdn bertempat di Star Avenue. Apa yg patut saya buat,Saya ibu tunggal yg membesarkan 4org begitu memerlukan duit dan bantuan masa sekrang. Saya hrp pihak tuan/puan dpt membantu saya

    Reply
  11. Saya permohoanan telah ditolak disebabkan ada syarikat sedang kan nama saya telah terkeluar dari tersebut pada 10/01/2018 tepi pihak lhdn chek nama saya masih ada di dalam syarikat lagi.

    Reply
  12. Kenapa bantuan prihatin saya belum lulus lagi? Fasa1 tak dapat. Permohonan saya dalam proses lagi kenapa??

    Reply
  13. Fasa 1 sy dah terima 1000..utk fasa 2,duit tak masuk lagi dari 4hb mei hingga sekarang 11hb mei 2020..apesal ek??

    Reply
  14. Sy td bru je lpas cek duit kat bank tp x ade msk lg duit bpn ni dah 15. 5 knp x msk2 lg status dah lulus

    Reply
  15. Kenapa pembayaran fasa kedua bujang saya belum masuk , tapi kat sana lulus rm800 , kawan lain sudah dapat adakah saya cuma dapat rm 500 sahaja

    Reply
  16. Kenapa bpn fasa 2 saya masih xmasok2 ag…RM300 ag xmasok2 ne dh 18 mei…kata start bayar dari 4 mei sehingga 13 mei…tapi ne dh 18 mei laa…adoii ne dh nk raya ne…

    Reply
  17. saya nk tanya kenapa kawan status duda anak 1 boleh dapat rm1600 penuh… kami yang dr BSH berkeluarga anak 3 semakan lulus rm1600 tapi fasa 2 sampai hr ni x dapat… akaun bank bsn kata smpi 13hb…ni ikut giliran ka ikut nasib… tolong jelaskan…

    Reply
  18. Sy pun masih belum dapat FASA 2 .tapi FASA 1sy dpt bpn.hari hari pergi tengu ATM tapi duit FASA 2 tak masuk lagi.bila masak duit FASA 2

    Reply
  19. Bila la lhdn nk bagi no voucher ni. Bpn aku lulus dari Bulan 4 Hari tu tapi berstatus kredit gagal. Lhdn suruh tunggu no voucher tapi ni da 21/5 pun dorang x bagi lagi no voucher. Da nak 3minggu aku tunggu no voucher tapi xde.

    Reply
  20. Knp sy punya BPN utk fasa ke 2 ni tidak layak pulak??? Kalau kata sy punya SSM tp tu dh dekat 7thn dh lama tamat. LHDN tlg semak kn balik dgn SSM knp ini terjadi. Sy berharap sgt utk persiapan raya BPN fasa ke 2 ni. Dgn sy x bekerja lg kerana pkp dan tak dpt balik KL jumpa ank2 sy😭😭😭
    #sybuntu
    #lhdn
    #mohonpencerahan

    Reply
  21. Saya sampai skrng tak masuk lagi duit bpn fasa 2,,kata 15hb -20hb,,ni da 24hb da,,keputusan lulus 1000,,

    Reply
  22. salam nk tnye saya ada check bpn dye tulis lulus dan sudah di kredit ke acc bank saya fasa 1 dan 2 dari tarikh 9|4|2020(fasa 1) dan 8|5|2020(fasa 2) tpi smpai skrg tak masuk pun di dalam acc bank saya.knpe ye?

    Reply

Leave a Comment