Cara Mohon Bantuan PKP Lockdown 3.0 (PEMERKASA Plus 2021)

Cara Mohon Bantuan PKP Lockdown 3.0 (PEMERKASA Plus 2021)

Bagi yang berkelayakan, anda bakal mendapat bantuan tambahan dari kerajaan melalui bantuan PKP Lockdown 3.0 yang terbaru. melalui PEMERKASA+. Bagi yang tidak tahu bagaimana, izinkan cara mohon bantuan PKP Lockdown 3.0.

Maklumat di bawah ini masih lagi belum lengkap sepenuhnya. Kami akan kemaskini dari semasa ke semasa.

1. Siapa yang layak dapat bantuan PKP Lockdown 3.0 2021 ini?

Secara ringkasnya, orang yang terima Bantuan Prihatin Rakyat (BPN) akan menerima bantuan PKP Lockdown 3.0 juga. Ini adalah bantuan tambahan untuk golongan berikut:

  • Golongan bujang berpendapatan < RM2500
  • Golongan isi rumah berpendapatan < 2500
  • Golongan isi rumah berpendapatan RM2500 – RM5000

 


2. Berapa banyak duit bantuan tambahan BPR PEMERKASA Plus untuk PKP Lockdown 3.0?

Berikut ialah amaun yang diumumkan oleh Perdana Menteri sebentar tadi:

  • Golongan bujang berpendapatan < RM2500: Tambahan RM100
  • Golongan isi rumah berpendapatan < 2500: Tambahan RM500
  • Golongan isi rumah berpendapatan RM2500 – RM5000: Tambahan 300

 

3. Bila duit bantuan PKP Lockdown masuk akaun bank?

Dijangkakan bayaran akan dimasukkan ke dalam akaun pada penghujung bulan Jun 2021.

 

4. Macam mana nak mohon bantuan PKP Lockdown 3.0 ini?

Tidak dinyatakan secara spesifik semasa pengumuman dibuat.


Namun, kami menjangkakan bahawa penerima tidak perlu buat apa-apa. Ini kerana, penerima BPR akan mendapat bantuan ini secara automatik.

Ini kerana data penerima memang sudah ada dengan LHDN.

 

Akhir kalam

Sekali lagi, kami menyambut baik inisiatif kerajaan yang sentiasa prihatin akan keadaan rakyat Malaysia.


Kami juga berterima kasih kepada Perdana Menteri dan menteri-menteri yang sudi memotong gaji sendiri demi menunjukkan solidariti kepada rakyat yang terkesan.

Diharapkan agar perkongsian berkenaan cara mohon Bantuan PKP Lockdown 3.0 ini akan memudahkan lagi urusan anda di saat pandemik memuncak.

Semoga bermanfaat.

 


Artikel Berkaitan

Cara Mohon Bantuan PKP Lockdown 3.0 (PEMERKASA Plus 2021)

40 thoughts on “Cara Mohon Bantuan PKP Lockdown 3.0 (PEMERKASA Plus 2021)”

  1. Saya xpasti duit masuk berapa bulan mei ke acc saya, tapi xdapat 400 pom. Suami saya dah ubah, sebab kami lam proses perceraian, tambah sekarang ni musim pkp ape bgai xtahu bila nk settle, anak dok dgn saya. Dia boleh ubah pade bujang pom xpasti, mintak penjelasan dari sape2 cam saya ni xboleh ke buat sebagai ibu tunggal?

    Reply
  2. Kjp dapat ,kejap xdapat..ni pkp 3.0..duit xda,kerja takda..bantuan pula xlulus sbb xbg Salinan sijil cerai..ingat Kita ni nk menipu ke?dh la pkp ,org sepatutnya terima bantuan tak diendahkan

    Reply
  3. Lhdn cek ntah apa apa..Aku ni makan Tak tentu,keje xda sbb pkp,ada anak,bpr fasa 1 dapat,bpn dulu pun dapat..bpr fasa 2 tiba-tiba xlulus..baik bunuh je terus..hati Tak sakit.

    Reply
  4. Mcm mana sy nak buat rayuan BPR? Bila rayuan di buka masih boleh kemaskini semula tak gaji??
    Sy nak buat rayuan..nak betulkan semula bahagian gaji..anak sy ramai bila PKP ni kos barang dapur meningkat tiga kali ganda..dpt yang M40 pun sy dah bersyukur..Mohon pertimbangkan semula..

    Reply
  5. Sy dapat fasa 1 fasa 2tak dapt sebah pasangan suami sy masukan nom passport sebah org bangaldis Tak lulus Tak fam ka Sy apa nak lagi

    Reply
  6. Sungguh mengecewakan bila sy x dpt lgsung bpr bujang sdgkn semua jnis bntuan lain spt brim,bsh,bpn semuanya sy dapat. Siapa plak yg ambik duit bntuan sy tu. Sy bkn lgi kelaparan tpi kebuluran krn sy cacat fizikal. Sgguhadil kerajaan kita syg ni,demokrasi terpimpin

    Reply
  7. Saya telah memohon untuk BPR 1.0 dan telah terima lulus pembayaran. Tahun ini 2021 permohonan saya tak lulus dengan alasan – Pemohon berstatus Kahwin tetapi tiada maklumat Pasangan.

    Bagaimana edit permohonan saya dengan maklumat pasangan dan maklumat anak-anak saya.

    Reply
  8. Saya pemandu bas pelancong.Muar Holiday Tours & Express Transport Sdn.Bhd..Tapi tak pernah dapat pun sekali bayar..

    Reply
    • saya juga sama nak ubah dari m40 ke b40 sebab tak punya apa-apa perkerjaan sekarang cuma saya isteri menjalankan perniagaan nasi lemak dan kuih muih sahaja.

      Reply
    • saya juga begitu mahu menukar M40 ke B40,sekarang tidak punya perkerjaan cuma menjual nasi lemak dan kuih muih sahaja.

      Reply
  9. Selamat tenghari,boleh saya tahu sebab apa fasa 2 BPR masuk akaun pemohon semula,sebelum ini BPN masuk akaun isteri dan BPR fasa 1 juga masuk akaun isteri.Kami gagal lulus BPR dulu kerana suami di katogori gaji 4k sebulan sedangkan maklumat suami telah diguna pakai oleh orang lain untuk perniagaan mereka. Mohon segerakan pembukaan kemaskini BPR semula. Terima kasih.

    Reply
  10. Napa bpr Sya xlulus bpn lulus.sebab xbg surat cerai.apa beza. bujang n duda.dpt pun sama 350 je klu MCM tu bujang pun mesti ada surat .

    Reply
  11. SEKARANG INI LOOKDOWN 3.0 LULUSKANLAH BANTUAN YG DIBERIKAN …… NI FASA PERTAMA LULUS TIBA2 FASA KEDUA
    GAGAL …. APA CERITA NI? NAK SAPU DUIT RAKYAT BUKAN INI CARANYA !!! SENDIRI MAU INGAT LAH

    Reply
  12. BPR fasa pertama telah lulus saya membuat pemohonan mengikut syaray2 yg telah di tetapkn oleh LHDN dan dengan syarat2 tersebut saya layak untuk menerima bantuan Bpr… malangnya apabila saya berharap untuk bayaran fasa ke2 setelah selesai semua penerima yang layak untuk bpr fasa ke 2.. saya diberitahu melalui kiriman sms bahawa saya tidak untuk bayaran fasa ke 2… sangat mendukacitakan…

    Reply
  13. BPR fasa pertama telah lulus saya membuat pemohonan mengikut syaray2 yg telah di tetapkn oleh LHDN dan dengan syarat2 tersebut saya layak untuk menerima bantuan Bpr… malangnya apabila saya berharap untuk bayaran fasa ke2 setelah selesai semua penerima yang layak untuk bpr fasa ke 2.. saya diberitahu melalui kiriman sms bahawa saya tidak untuk bayaran fasa ke 2… Alasan tidak lulus Kod 31Tarikh Perceraian memerlukan salinan sijil perceraian yang dikeluaran oleh Agensi Kerajangan.LULUSKANLAH BANTUAN YG DIBERIKAN ……

    Reply
  14. Says pun Tak faham dgn sistem kerajaan ni……kejap dapat fasa 1 fasa 2 xdpt pula ….anak saya seorg ..bila fasa 2 xdpt Tau Tak betapa sukar nya saya nk Jalani khdupan sehari Demi sehari….anak darjah 1bila lockdown anak kna blajar guna internet…duit mkn dgn internet Mana lbh penting…dah tu a lulus satu Hal xdpt pula apply peranti Dan internet pcuma utk pembelajaran anak…kecian anak kejap dpt ikut pdpr kejap Tak dpt ikut pdpr sb Kos yg Tak dpt saya nk tampung…dgn lockdown xblh kja dgn duit xda kadang money Ada kadang xda. ….sakit hati saya bila tringat Bpr fasa 2…sb yh lalui keperitan hdup Kita …dorg org kaya apa Ada Hal lockdown xlockdown perut ttp kenyang…Kita ibu tunggal ni dgn umah sewa bill api air dgn bantuan Tak dpt dgn pembelajaran anak sangkut sangkut…bila hantar dok email Kat depa dia balas balk sila buat rayuan…masalah nya buat rayuan pu. Sama juga sb dalam borang Tak de pilihan utk Ibu tunggal…BUJANG KHAWIN CERAI MATI LAKI….MANA ADA UTK YG TIDAK BERNIKAH TP MPUNYAI ANAK TANGGUNGAN…..ANAK SIJIL LAHIR SEMUA ADA ..DORG ANGGAP MAIN MAIN JE HAL MVMNI…NK BG BIARLAH BG BETUL BETUL JGN MAIN KAN KITA. KJP DPT KJP XDPT

    Reply
  15. Berapa kali sya tekan link untuk memohon secara online. Pun tidak dapat juga. Sedangkn ini pertama kali sya ingin memohon

    Reply
  16. Kenapa suami saya telah mendapat bpn selum ini,apakah sebapnya kami dibalaskan “tidak layak”untk bpr ?Dia dah tak kerja dari 1/10/2020 sampai sekarang!

    Reply
  17. kenapa sblum ni sya dpt bpn sebagai ibu tunggl..knpa skrng smua pun tiada susah lah mcm mmg pun sya ibu tunggal cuma dlm proses penceraian anak² ada tmpt sya knapa sya tdk layak

    Reply
  18. apa la nasib kmi sekuarga sedih sngat² dah la kmi ni ketegeri miskin tegar suami x keja, tiba² bpr x lulus kami nak mkn ap anak²’! sedih sngat 😭 kmi brharap sngat pada pihak yng brwajip menteri² agar mendengar keluhan kmi yng trjejas dlm covid19 kmi mnta bpr kmi d pertimbangkan

    Reply
  19. Status Bpr fasa dua (bujang b40) lulus..rm350
    Status bayaran telah dibuat sejak (05/05/2021)
    Status kredit: “gagal kredit” sebab ada kesilapan nombor akaun
    No baucar:.S..A..M..P..A..I H..A..R..I N..I M..A..S..I..H T..A..K D..A..P..A..T² L..A..G..I.
    bantuan yang diberikan boleh menampung belanja pengajian..sedikit sebanyak dapat meringankan beban kedua ibubapa..tapi selagi tunai sebanyak rm350 yang dah 1bln lebih lulus tapi masih dalam cloud9 alamat bajet tahap kerengga lagi la jawabnya

    Reply

Leave a Comment